przejdź do Sochaczew.pl
Sochaczew
256912 odwiedzin
EKOCYRKULARNI

EKOCYRKULARNI

Gospodarka cyrkularna (inaczej Gospodarka Obiegu Zamkniętego) – jej głównym celem jest projektowanie procesów produkcyjnych w taki sposób, aby możliwe było utrzymanie jak największej wartości produktów, części i materiałów. Kluczową kwestią jest stworzenie systemu pozwalającego na tworzenie towarów o długiej żywotności, optymalizowanie procesów ponownego użycia, renowacji, reprodukcji i recyklingu wszelkich produktów i materiałów.
Edukację proekologiczną należy zacząć już w przedszkolu, bowiem dziecko wychowane w potrzebie kontaktu z przyrodą, nauczone proekologicznego myślenia, w dorosłym życiu, jest w stanie naprawić lub zneutralizować negatywne skutki gospodarki jego poprzedników na Ziemi. Nasze Przedszkole w ramach rozwijania u dzieci wiedzy na temat gospodarki odpadami i wykorzystania surowców wtórnych oraz kształtowania postawy proekologicznej prowadzi wiele aktywności:

  • samodzielne wykonywanie plakatów i książek dotyczących przyrody,
  • oglądanie filmów odnoszących się do tematyki ochrony środowiska,
  • konstruowanie domów z kartonowych pudełek,budowanie miast z domów, które powstały z surowców wtórnych,
  • samodzielne konstruowanie w przedszkolu zabawek matematycznych, np. waga, liczydło przy użyciu surowców wtórnych,
  • pokaz mody, na którym zostały zaprezentowane stroje wykonane z surowców wtórnych,
  • wykorzystanie surowców wtórnych (nakrętek, kartonów, materiałów, opakowań itp. ) do
  • zabawy oraz nauki dzieci w przedszkolu,
  • zbieranie nakrętek od butelek,
  • zaproszenie na zajęcia pracownika Urzędu Gminy odpowiadającego za Gospodarkę Odpadami Komunalnymi oraz pogadanka na temat segregacji odpadów komunalnych, zajęcia we wszystkich grupach wiekowych dotyczące prawidłowej segregacji odpadów,
  • wykonywanie prac plastycznych z wykorzystaniem materiałów biodegradowalnych, np. suche liście, kasztany, żołędzie, patyki itp.,
  • segregowanie przez dorosłych, jak i przez dzieci odpadów do wyznaczonych kontenerów na odpady zmieszane, papier, plastik,
  • oszczędzanie energii elektrycznej poprzez jak największe wykorzystanie naturalnego światła w salach przedszkolnych,
  • oszczędzanie wody,
  • zbieranie makulatury.

Wychowanie ekologiczne musi rozpocząć się od najmłodszych lat i to nie tylko w przedszkolu/ szkole,
ale także w domu. Jeśli chcemy, aby dziecko wykształciło u siebie pro-ekologiczne nawyki musimy
sami dawać przykład takich zachowań. Dlatego zachęcamy wszystkich między innymi do:

  • oszczędzania wody i energii, korzystania z urządzeń energooszczędnych i pozostawiania ich w
  • trybie pracy „eco”, a po skorzystaniu z nich wyłączania ich z sieci,
  • segregowania odpadów, przekazywania problematycznych odpadów do PSZOK
  • ograniczania wytwarzania śmieci w swoim otoczeniu,
  • nie marnowania żywności, robienie przemyślanych zakupów, kupowania produktów od lokalnych, regionalnych dostawców,
  • ograniczenia kupowania zbędnych rzeczy lub produktów zapakowanych w nadmierne ilości opakowań nienadających się do użytku,
  • kupowania produktów organicznych, zamiast z tworzyw sztucznych,
  • wymieniania się lub sprzedawania rzeczy, które są nam już niepotrzebne, korzystanie w tym celu z portali oferujących odsprzedawanie rzeczy,
  • oddawania przeterminowanych lekarstw do apteki,
  • zabierania swojej torby na zakupy, ograniczenie używania wszelkiego rodzaju jednorazówek,
  • używania wielorazowych opakowań na żywność,
  • zminimalizowania wykorzystywania papieru, korzystanie z płatności online, e-faktur, korespondencji elektronicznej.

Nauczycielka oddziału "Słowiki"

A A A
06.11.2022
godz.09:12
 
kontakt