3 rok życia dziecka to okres zdania
- Jest to etap znacznej aktywności komunikacyjnej, manifestuje się częstym mówieniem i powtarzaniem wypowiedzi dorosłych. W tym wieku dziecko nie używa już żadnych dźwięków mowy niewystępujących w jego otoczeniu tj. mlaski. Na tym etapie dominują jeszcze krótkie wyrazy o prostej strukturze poszczególnych sylab i wymawiane są znacznie lepiej niż dłuższe, choć w tym okresie pojawiają się już powoli dwu- trzy-sylabowe wyrazy.
- Dziecko zastępuje artykulację trudniejszych głosek łatwiejszymi, dobrze opanowanymi (trzylatek nie musi jeszcze mówić głosek [s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, r].
- Na tym etapie dziecko powtarza coraz trudniejsze konstrukcje składniowe gdy recytuje wierszyki czy śpiewa piosenki, ale w mowie spontanicznej jeszcze ich nie stosuje. Liczne są pytania, za pomocą których dziecko buduje dialogi. Wzrasta ilość wyrazów w zdaniu. W 3. r. ż. intensywnie rozwija się fleksja. Natomiast wciąż obserwuje się redukcje grup spółgłoskowych.
- Pod koniec 3. r. ż. dziecko mówi o sobie w 1 os. l. poj.
Z logopedą należy się skonsultować, jeśli trzylatek:
-nie inicjuje kontaktu