Pięciolatek doskonale radzi sobie z grami językowymi.
- Możemy np. tworzyć rzeczowniki np. lalka ma złote włosy, ta lalka jest… złotowłosa; ten samochód jest żółty, może nazywać się… żółtek, czasowniki np. myszka (co robi?) myszkuje.
- Różnicuje głoski opozycyjne np. pokaż zieloną kredkę, gdy powiem dobrze, a czerwoną, gdy powiem źle – capka, żapa, totek, sukierek itd.
*Głoska [r] jest najtrudniejszą głoską języka polskiego i przeważnie pojawia się miedzy 5-6 r.ż.
- Z logopedą należy się skonsultować, jeśli pięciolatek:
-mówi bezdźwięcznie np. "fota" (woda), "tom" (dom)
-jego mowa jest niezrozumiała dla otoczenia
-zamienia głoskę [k] na [t], [d], na [g], nie wymawia poprawnie głoski [l], zamienia głoski [sz, ż, cz, dż] na [s, z, c, dz] i/lub zamienia głoski [s, z, c, dz] na głoski [ś, ź, ć, dź]
-nie buduje zdań
-nie reaguje na polecenia
-realizuje głoski międzyzębowo
-oddycha ustami/śpi z otwartą buzią
-nie nawiązuje kontaktu wzrokowego