Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

 

Zapoznaj się z POLITYKĄ PRYWATNOŚCI I PLIKÓW COOKIES.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

 

 

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej

Znaczenie rozwoju słuchu fonematycznego u dzieci

Znaczenie rozwoju słuchu fonematycznego u dzieci

Słuch fonematyczny to zdolność precyzyjnego słyszenia i różnicowania dźwięków mowy języka ojczystego. Wpływa na rozumienie mowy innych ludzi i jest jednym z istotnych elementów warunkujących poprawność mowy własnej. 

Właściwie wykształcony słuch fonematyczny umożliwia prawidłową wymowę, wychwytywanie różnic między słowami podobnie brzmiącymi, ale mającymi inne znaczenie np. pąk – bąk, dam – tam itp. oraz dokonywanie analizy i syntezy słuchowej dźwięków mowy. Oznacza to, iż dziecko potrafi wyodrębnić z potoku mowy wyrazy, w wyrazach sylaby, w sylabach głoski, a także uchwycić kolejność głosek i złożyć je w cały wyraz. Słuch fonematyczny nie jest to umiejętność wrodzoną, ale wykształca się wraz z rozwojem dziecka. 

Zdolność ta kształtuje się u dzieci w wieku 1–2 lat, kończy zaś w okolicach 6 roku życia. 

Słuch fonematyczny powinien być, więc w pełni ukształtowany w momencie, kiedy dziecko rozpoczyna naukę w szkole.

Dziecko, które ma słabo rozwinięty słuch fonematyczny może mieć: 

· Opóźnioną mowę 

· Mało zróżnicowane słownictwo 

· Wady wymowy 

Następnie, w szkole, mogą pojawić się problemy z: 

· Rozumieniem treści poleceń, zapamiętywaniem; 

· Uporczywym literowaniem; (głoskowaniem) bez możliwości dokonania syntezy wyrazu 

· Nieumiejętnością połączenia głosek w wyraz;· Pisaniem krótkich opowiadań; 

· Opowiadaniem ustnym; 

· Rozróżnieniem zmiękczeń, jak np. "ć" i "ci", "ź" i "zi"; 

· Odróżnianiem głosek dźwięcznych od bezdźwięcznych, nosowych od ustnych; 

· Opuszczaniem końcówek wyrazów; 

· Nauką języka obcego; 

· Zapamiętywaniem kolejności dni tygodnia, miesięcy, a nawet nauką tabliczki mnożenia. 

· Zniekształcanie wyrazów – nieprawidłowo wykształcony słuch fonematyczny jest jedną z przyczyn dysleksji i dysgrafii, 

· Przekręcenie tekstu przy pisaniu ze słuchu 

· Czytanie nierytmiczne, 

· Powolne tempo czytania, 

· Szczególnie utrudnione przejście od literowania i sylabizowania do czytania całościowego, 

· Zamiana liter, opuszczanie liter w wyrazach 

· Mylenie wyrazów podobnych

 

To właśnie słuch fonematyczny w dużym stopniu warunkuje osiągnięcie prawidłowego rozwoju mowy dziecka oraz w wieku szkolnym opanowania umiejętności czytania i pisania.

Drodzy Rodzice

Pamiętajcie! Dodatkowa, regularna praca z dzieckiem w domu sprawi, że szybciej upora się ono ze swoimi trudnościami.

 

Ćwiczenia rozwijające słuch fonematyczny

Ważne !

Kolejność wyróżniania głosek w wyrazach - najpierw na początku wyrazu, potem na końcu i następie w środku wyrazu.

1.Wybieranie obrazków, których nazwa zaczyna się od podanej głoski 

2.Dokonywanie syntezy głoskowej ze słuchu, np. o-w-o-c-e; ( pytamy się dziecka, co powiedziałam, dziecko mówi owoce) 

3. Dokonywanie analizy głoskowej ze słuchu, np. owoce ( prosimy dziecko żeby podzieliło wyraz na głoski, dziecko mówi o-w-o-c-e) 

4.Segregowanie obrazków, których nazwy zawierają określoną głoskę. Segregowanie obrazków; rozkładamy obrazki z dwóch grup np.(s-sz), a dziecko ma ułożyć je w dwóch szeregach np. s- sałata, samolot, słoń sz- szafa, szal, szyny. 

5. Dobieranie par obrazków, których nazwy rozpoczynają się taką samą głoską. Dziecko podaje pierwszą głoskę nazwy obrazka i wyszukuje obrazek, którego nazwa rozpoczyna się taką samą głoską, np. pas - parasol; dach - dom; kogut - kot; piłka - płot; waza - wazon; 

6. Wyszukiwanie obrazków w książce na daną głoskę 

7. Podawanie wyrazów rozpoczynających się od danej głoski. Zabawa ,,Kto powie ?” - wyszukiwanie słów na daną głoskę np. ,,t” ( tata, torba, taca, tory …) 

8. Zabawa w sklep: dziecko podchodzi do stolika, na którym leży dużo przedmiotów ( rysunków). Poleca się mu ,,kupić” przedmioty, których nazwa zaczyna się od np. ,,b” (budyń, burak ...) 

9. Układanie rymów np. rak- mak , kury-góry, kozy-wozy 

10. Wybieranie obrazków, których nazwy kończą się określoną głoską, 

11. Rozpoznawanie nazwy obrazka na podstawie ostatniej głoski, 

12. Wydzielenie ostatniej głoski z nazwy obrazka,13. Tworzenie wyrazów z ostatnich głosek demonstrowanych obrazków, 

14.. Zabawa w „urwane słowa” – wypowiadamy wyrazy, w których nie ma pierwszej głoski np. …górek, …ułka, …asło, a dziecko musi powiedzieć cały wyraz 

15. Dobieranie par obrazków, w których nazwa drugiego rozpoczyna się taką samą głoską, jaką kończy się nazwa pierwszego, 

16. Określenie miejsca położenia w wyrazie rozpoznanej głoski. Wysłuchiwanie w jakim miejscu słychać np. głoskę „p” , na początku, w środku czy na końcu wyrazu : koper, parasol, praca 

17. Rozpoznanie głoski powtarzającej się w wyrazie np. mama.( Pytamy dziecko ile mamy głosek m ile a) 

18. Podkreślanie w wyrazach na czerwono samogłosek, na niebiesko spółgłosek 

19. Zabawa pociąg- dziecko wymyśla wyraz na literę „k”. Inną formą tej zabawy jest 

wyszukiwanie wyrazu, który zaczyna się na ostatnią literę poprzedniego wyrazu (mąka - Adam - most - tygrys - samochód - dom). 

20.Tworzenie nowego wyrazu z pierwszych lub ostatnich głosek przedmiotów 

przedstawionych na obrazkach (rebusy fonetyczne), np.: kosz - okno - teczka (kot),dom - ucho - nos - kot (most) 

21. Samogłoski - Ustalam, że gdy dziecko usłyszy np. samogłoskę Y będzie skakać, a gdy powiem samogłoskę U dziecko kładzie się na podłodze. W ten sposób kształtuję umiejętność dostrzegania różnicy, w tym przypadku pomiędzy Y i U. 

22. Do zabawy dobieramy obrazki mające swoją „parę” w postaci obrazka, którego nazwa różni się tylko jedną głoską, tzw. paronimy. 

Wszystkie słowa powinny być uprzednio nazwane. 

Na przykład: 

kaczka – taczka noc –nos 

koza – kosa burza - buzia wąs – wąż pudel – puder 

młot – płot łapka - ławka 

bucik – budzik król - kruk 

czapka – żabka kromka – kropka 

karty – narty kufel – kufer 

palec – walec pan - pas 

beczka – teczka kura – kula 

brona – wrona kocioł – kozioł 

kran – kram 

23. Podskocz (klaśnij, wstań, tupnij itp.), jeśli usłyszysz wyraz rozpoczynający się np. głoską o. 

24.Ćwiczenie „ Rozmowa telefoniczna” 

Mama Zosi dzwoni do dziewczynki, aby podyktować jej listę zakupów, które ma zrobić tata. 

W czasie rozmowy telefonicznej występują zakłócenia, dlatego Zosia słyszy tylko 

początkowe sylaby nazw produktów. Pomóż, co ma kupić tata. Np. bu(ty, łki), Spo (dnie), ksią(żka), wa(rzywa, lizaka), szam(pon), dy(wan), ry (by). 

- Ćwiczenie, „Co wkleić do albumu” 

25.Dziecko dopasowuje rysunki do kartki z odpowiednią literą. Np. Litera A- aniołek, auto

 

DO GÓRY
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.