Integracja sensoryczna

Integracja sensoryczna (SI). Kiedy trzeba pomóc dziecku?

Jakie zaburzenia mogą być wskazaniem do terapii integracji sensorycznej (SI)?
 

Zaburzenia w zakresie zmysłu dotyku
 Dziecko :

• Nie lubi przytulania, dotykania, reaguje tak, jakby było to bolesne i nieprzyjemne.

• Reaguje nadmiernie na niespodziewany dotyk.

• Nie lubi dotykania nowych i różnych faktur.

• Preferuje pewne rodzaje materiałów i ubrań.

• Unika używania rąk.

• Nie lubi lekkiego dotyku, a preferuje mocny.

• Woli dotykać, niż być dotykane.

• Pociera dotknięte miejsca.

• Nie lubi zabaw w piasku, malowania dłońmi.

• Nie lubi być rozebrane.

• Woli kąpać się w wannie niż pod prysznicem.

• Chodzi na palcach.

• Nie lubi chodzić boso.

• Jest wybiórcze pokarmowo (odmawia pewnych rodzajów jedzenia, wypluwa pokarm itp.).

• Nie lubi mycia twarzy, głowy, czesania, obcinania paznokci, mycia zębów, czyszczenia uszu, nosa.

• Gryzie przedmioty, zaciska i zgrzyta zębami, w nadmiernym stopniu macha rękami, klaszcze, podskakuje.

• Nadmiernie się drapie, szczypie, uderza głową, ciągnie się za włosy, gryzie się w rękę (zachowania autostymulacyjne)

· Reagować negatywnie, gdy włosy na jego ciele układają się w „inna stronę” np. podczas wiatru

· Zbyt mocno reagować na niewielkie zranienia i otarcia;

· Preferować mocniejszy, bardziej zdecydowany dotyk/uścisk niż delikatne głaskanie;

· Być wrażliwym na każdy najdrobniejszy brud;

· Być nieświadome, że ma brudną twarz/ręce, ma mokre buty, ubranie itp.;

· Nie reagować na ból, zranienia, obicia, otarcia;

· Mieć słabą świadomość ciała, nie wiedzieć gdzie są poszczególne części ciała;

· Mieć słabą kontrolę w obrębie dłoni i palców (obniżony poziom grafomotoryczny i małej motoryki)

Zaburzenia w zakresie układu proprioceptywnego

Dziecko może:

· Preferować zabawy statyczne, unikać aktywności ruchowych;

· Mieć obniżone napięcie mięśniowe;

· Mieć wolne/bardzo wolne tempo pracy;

· Wolno reagować na polecenia;

· Zbyt mocno lub zbyt lekko trzymać długopis/kredkę lub sztućce;

· Celowo wpadać na przedmioty lub osoby znajdujące się w bliskim otoczeniu;

· Tupać lub szurać nogami podczas chodzenia;

· Nieustannie żuć kołnierzyki, sznurki, mankiety itp.;

· Mieć problemy z koncentracją uwagi;

· Mieć słabą kontrolę ciała, słabą kontrolę motoryczną;

· Psuć delikatne przedmioty;

· Często zmieniać pozycje podczas siedzenia lub stania;

· Być wycofane, unikać zabaw w większych grupach rówieśniczych

Zaburzenia w zakresie zmysłu wzroku

Dziecko może:

· Pocierać, mrużyć oczy, często mrugać, mieć podrażnione, załzawione oczy;

· Przekręcać głowę podczas czytania;

· Trzymać przedmioty zbyt blisko oczu, za bardzo pochylać się nad biurkiem/stołem;

· Mieć trudności ze śledzeniem wzrokiem przedmiotów będących w ruchu;

· Często gubić litery, cyfry, znaki interpunkcyjne podczas wykonywania zadań szkolnych;

· Podążać palcem za czytanym tekstem, aby nie „zgubić” wyrazów;

· Unikać jasnego światła, mrugających przedmiotów, słońca;

· Unikać zbliżających się przedmiotów np. piłki;

· Poszukiwać mocnych wrażeń wzrokowych np. światła, latarki, jaskrawe kolory;

· Nie dostrzegać podobieństw i różnic między obrazkami;

· Mieć brzydki charakter pisma – nie trzymać się w liniaturze, nie rozróżniać wielkości liter, odległości itp.

· Mieć problemy z czytaniem; nie rozumieć czytanego tekstu;

· Mieć zaburzoną koordynacje wzrokowo – ruchową

Zaburzenia w zakresie zmysłu słuchu

Dziecko może:

· Negatywnie reagować na hałas i głośne dźwięki;

· Być rozdrażnione, pobudzone, rozkojarzone w miejscach głośnych, w których dużo się dzieje;

· Mieć problemy z różnicowaniem dźwięków, ich źródła i odległości;

· Słyszeć odgłosy docierające z poza pomieszczenia, w którym się znajduje;

· Mieć problemy z koncentracją uwagi w miejscach głośnych, gdzie jest dużo osób;

· Mieć problemy z rozumieniem i wykonywaniem poleceń;

· Nie słyszeć lub nie rozumieć poleceń;

· Mieć problemy z różnicowaniem głosek, spółgłosek i z sylabizowaniem;

· Spoglądać na innych zanim zareaguje i wykona polecenie;

· Mieć trudności w uczeniu się języków obcych, piosenek wierszyków;

· Późno zacząć mówić;

· Mieć trudności z czytaniem na głos.

Diagnoza SI

Diagnoza Integracji Sensorycznej składa się z kilku części:

1. Wywiad z rodzicami – terapeuta zadaje rodzicom szereg pytań dotyczących przebiegu ciąży, porodu, rozwoju dziecka w niemowlęctwie, przebytych chorób, problemów zdrowotnych dziecka.

2. Kwestionariusze – rodzice są proszenie o wypełnienie szczegółowych kwestionariuszy, które pozwalają uzupełnić wyniki diagnozy. Pamiętajmy, że to rodzic najlepiej zna swoje dziecko i jest jego najlepszym obserwatorem.

3. Próby kliniczne – terapeuta prosi dziecko o wykonanie kilku prób, które maja za zadanie stwierdzić, czy u dziecka występują przetrwałe odruchy, jak wygląda jego napięcie mięśniowe, równowaga, praca oczu, koordynacja.

4. Testy – dziecko powyżej 4 roku życia wykonuje testy, które maja pomóc określić jego koordynację, czucie ciała, dokładne czucie i pracę rąk. Testy są standaryzowane na warunki polskie (standaryzacji dokonał Pan Zbigniew Przyrowski) i pozwalają na dość dokładne porównanie umiejętności dziecka w stosunku do jego grupy wiekowej.

5. Podsumowanie diagnozy – rozmowa z rodzicami na temat wyników diagnozy i wniosków z nich płynących. Poszczególne wyniki są wyjaśniane i omawiane. Rodzice otrzymują również diagnozę na piśmie. Zawiera ona: dane z wywiadu, dane z kwestionariuszy, wyniki prób klinicznych, wyniki testów, wnioski, program terapii.

Diagnoza to trzy spotkania, które trwają około 60 minut każde. Pierwsze dwa to spotkania z dzieckiem i rodzicami – zbieranie wywiadu, przeprowadzanie prób i testów, trzecie spotkanie z rodzicami – omówienie diagnozy.

Co powinno skłonić do przeprowadzenia diagnozy SI u dziecka?

· nadmierny niepokój,

· lękliwość,

· nadruchliwość,

· problemy z koncentracją,

· kłopoty z równowagą i koordynacją ruchową,

· niskie napięcie mięśniowe,

· nadmierną męczliwość,

· zbyt gwałtowną reakcję na dotyk,

· nieumiejętność naśladowania ruchów innej osoby,

· problemy z komunikacją.

Zaburzenia w zakresie przetwarzania słuchowego.

Dziecko :

• Sprawia wrażenie, że nie rozumie, co się do niego mówi.

• Myli podobnie brzmiące słowa.

• Ma problem z dokładnym powtórzeniem słów, zdań.

• Dobrze słyszy w ciszy, ale gubi się lub denerwuje w hałasie.

• Ma problemy z lokalizacją źródła dźwięku.

• Ma problem z podzielnością uwagi.

• W trakcie zajęć grupowych się wyłącza.

• Przekrzywia głowę w trakcie słuchania.

• Mówi monotonnym lub wyjątkowo donośnym głosem.

• Sprawia wrażenie wyczulonego na hałas i czasami słyszy rzeczy, których inni nie słyszą.

• Wydaje się przytłoczone lub rozkojarzone.

• Dziecko z niewłaściwym przetwarzaniem słuchowym mimo prawidłowego słuchu fizjologicznego sprawia wrażenie, że nie słucha. Dzieci z takim zaburzeniem nieprawidłowo odbierają i przetwarzają informacje.

Ruch i poczucie równowagi

Dziecko :

· Nie lubi ruchu oraz tego, by ktoś je poruszył z zaskoczenia. Czuje się mało bezpieczne, bardzo boi się upadku i utraty równowagi. Stoi mocno obiema nogami na ziemi. Cierpi również na chorobę lokomocyjną.

· Nie zauważa lub nie ma nic przeciwko temu, że ktoś je porusza. Nie zdaje sobie z tego sprawy, że zaraz upadnie oraz kiepsko się chroni przed upadkiem. Ma problemy z rozpoczęciem działania, jednak kiedy już to zrobi, to potrafi na przykład huśtać się przez bardzo długi czas i nie robi mu się od tego niedobrze.

· Dziecko bardzo lubi szybki ruch obrotowy, od którego może nie robić mu się niedobrze. Nieustannie jest w ruchu, wierci się, przyjmuje pozycje do góry nogami, jest bardzo śmiałe i często ryzykuje.

· Dziecko łatwo traci równowagę podczas chodzenia lub zmiany pozycji ciała. Potyka się „o powietrze”

Integracja sensoryczna (inaczej przetwarzanie sensoryczne) to proces polegający na odbieraniu bodźców z otoczenia lub naszego ciała i docierających do nas zmysłów, następnie analizowaniu ich przez Ośrodkowy Układ Nerwowy (OUN) oraz reagowanie adekwatnie do danej sytuacji. Proces ten umożliwia sprawne funkcjonowanie w otaczającym środowisku i adaptację do zmiennych warunków otoczenia.

DO GÓRY
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

 

Zapoznaj się z POLITYKĄ PRYWATNOŚCI I PLIKÓW COOKIES.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

 

 

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.