logo Miejskiego Przedszkola nr 6 im. Juliana Tuwima W Sochaczewie
Powróć do: Dla rodzica

Gotowość dziecka do funkcjonowania w przedszkolu

 

Pójście dziecka do przedszkola może niewątpliwie być sytuacją trudną dla całej rodziny. Dziecko, dla którego dotychczasowym światem byliście Wy i Wasz dom, staje przed koniecznością pójścia w zupełnie nowe miejsce, w którym rytm dnia codziennego toczy się inaczej niż w domu.

Warto wiedzieć, że dojrzałość przedszkolna nie pojawia się sama. By dziecko mogło ją osiągnąć i mogło łatwiej zaadaptować się w przedszkolu konieczna jest odpowiednia praca w domu.

Gotowość przedszkolna to osiągnięcie przez dziecko takiego stopnia rozwoju fizycznego, umysłowego i emocjonalno-społecznego, które pozwoli mu na pozostanie kilku godzin dziennie bez najbliższych mu osób w placówce przedszkolnej oraz uczestniczenie w przedszkolnym życiu, posiadając choć minimum samodzielności podczas czynności samoobsługowych.

Kiedy dziecko jest gotowe, by pójść do przedszkola?

  • Radzi sobie z nieobecnością rodziców/opiekunów.
  • Jest samodzielne w zakresie czynności samoobsługowych (umiejętność załatwiania potrzeb fizjologicznych, samodzielne jedzenie posiłków, ubieranie się przy niewielkiej pomocy).
  • Nawiązuje kontakt społeczny (sygnalizuje potrzeby).

 

Po czym rozpoznać, że dziecko jest gotowe na pójście do przedszkola Jakie zachowania są lampkami ostrzegawczymi i faktycznie mogą świadczyć o tym, dziecko powinno zostać jeszcze w domu ?

  • Dziecko wraca do domu z przedszkola i jest smutne, osowiałe, zachowuje się inaczej. Po prostu następuje totalna zmiana zachowania dziecka. Nie ma ochoty jeść, bawić się z psem, ani zagrać w ulubioną planszówkę.
  • Dziecko przed wyjściem wpada w histerię. Taką, że trudno je uspokoić.
  • Dziecko spędza czas w przedszkolu samotnie, nie je, nie bawi się, jest smutne